Τα παιδιά με μη λεκτικές μαθησιακές
δυσκολίες δεν καταφέρνουν να συνδυάσουν πληροφορίες που λαμβάνουν από
διαφορετικά οπτικά, ακουστικά και αισθητικά ερεθίσματα. Για αυτούς, η ζωή είναι
μια ατελείωτη σειρά από εναλλαγές και για τους γονείς τους ένα μοναδικό σύνολο προκλήσεων κατά την
διάρκεια της ανατροφής τους. Παρ’ όλα αυτά τα παιδιά αυτά διαθέτουν πολλά πλεονεκτήματα που μπορούν να τους βοηθήσουν
να αντισταθμίσουν τις αδυναμίες τους.
Πώς όμως μπορούμε να βοηθήσουμε τους
γονείς και τους εκπαιδευτικούς για την δημιουργία των καλύτερων συνθηκών μάθησης
για τα παιδιά αυτά;
1. Αρχικά όλοι όσοι έρχονται σε επαφή με αυτά τα παιδιά πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα καθημερινά τους προβλήματα. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι έτοιμοι όταν θα τους κάνουν πολλές ερωτήσεις, θα δυσκολευθούν στις μετακινήσεις του, θα χαθούν στο διάδρομο ή δεν αναγνωρίσουν το πρόσωπο που βλέπουν καθημερινά.
2. Προσπαθήστε να συντομεύσετε τα σχολικά καθήκοντα του παιδιού στο σπίτι. Ένα παιδί με μη λεκτικές μαθησιακές δυσκολίες θα πρέπει για κάθε 10 σελίδες των καθηκόντων που έχουν ανατεθεί στην τάξη να έχει μόνο μία ή δύο σελίδες, καθώς ο χρόνος και η προσπάθεια που θα δαπανήσουν αυτά τα παιδιά θα είναι στα ίδια επίπεδα με τους συμμαθητές τους. Αν και αυτή η πρόταση πρέπει να προσαρμοστεί ειδικά στις ικανότητες κάθε παιδιού, η ουσία είναι να βάλουμε στο παιδί να κάνει αρκετά μαθήματα ώστε να ενισχυθεί η μάθηση χωρίς να απογοητευθεί.
3. Συνεργαστείτε με τον δάσκαλο της τάξης για να βρείτε ένα αποτελεσματικό σύστημα ώστε το παιδί σας να μπορεί να προετοιμαστεί τουλάχιστον μια εβδομάδα νωρίτερα για την ύλη που θα επακολουθήσει στην τάξη. Τα παιδιά συχνά νιώθουν καλύτερα όταν τους δίνεται η δυνατότητα να βυθίζονται σταδιακά σε νέο υλικό.
4. Συνδέστε το παιδί σας με ένα φίλο-βοηθό στην τάξη ο οποίος μπορεί να συμπληρώσει τις σημειώσεις που λείπουν και να το καθοδηγήσει σαν ένα πρότυπο πάνω στο οποίο θα πατήσει για να χαράξει την δική του πορεία στην διαδικασία της μάθησης. Δεδομένου ότι αυτό μπορεί να είναι η αρχή μιας φιλίας χρειάζεται να εξετάσετε προσεκτικά την επιλογή του φίλου του.
5. Συχνά ένα παιδί με μη λεκτικές μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύεται να κατανοήσει τις σχέσεις αιτίας-αποτελέσματος και δεν μπορεί να προβλέψει τις συνέπειες των ενεργειών του. Αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα όταν υποχρεώνεται να προσαρμοστεί στις καθημερινές μεταβαλλόμενες συνθήκες. Εάν το σχολείο δεν μπορεί να διαθέτει ειδική τάξη πιθανόν να χρειαστείτε παράλληλη στήριξη από έναν ειδικό παιδαγωγό.
6. Σεβαστείτε το παιδί όταν λέει ότι "δεν μπορώ" να εκπληρώσω κάποια πράγματα που ίσως εσείς θεωρείτε δεδομένα. Ειδικά αν αυτό το λέει σε έναν ενήλικα ( έναν δάσκαλο ή κάποιον άλλο εκτός απ’ τον γονέα τους) τότε σημαίνει ότι δεν μπορεί πραγματικά να κάνει κάτι και σπάνια προσπαθεί απλά να το αποφύγει.
7. Αποκλείστε μακροπρόθεσμες εργασίες και προσπαθήστε να δίνεται οδηγίες με κλειστές συναντήσεις χωρίς την ομάδα της τάξης. Σε αυτές τις συναντήσεις ο στόχος θα πρέπει να είναι να εξηγούνται λεπτομερειακά τα καθήκοντα και το παιδί να καταφέρει να βλέπει ολόκληρη την έννοια και όχι μόνο τα μεμονωμένα μέρη μιας εργασίας.
8. Τέλος είναι πολύ σημαντικό τα μέλη της οικογένειας και το σχολείο να γνωρίζουν τις αλλαγές της διάθεσης ή τις άτυπες συμπεριφορές στο παιδί με μη λεκτικές μαθησιακές δυσκολίες. Όσο μπορείτε πιο συχνά λοιπόν ενθαρρύνετε το και δώστε πολλά συγχαρητήρια σε θετικές συμπεριφορές. Από την άλλη μεριά όταν πρόκειται για οποιαδήποτε μορφή τιμωρίας είναι μεγάλης σημασίας να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας κατανοεί γιατί μια ενέργεια είναι ακατάλληλη και γιατί η ποινή είναι η λογική συνέπεια των πράξεων του.
Eιδικός Παιδαγωγός
(αποφοιτος του τμήματος ΦΠΨ τομέας ψυχολογίας)
No comments:
Post a Comment